Після Об’єднавчого Собору і створення Православної Церкви України громади РПЦ почали переходити в незалежну церкву.
Майже два тижні минуло з моменту створення Православної Церкви України. Собор, який відбувся у Софії Київській 15-го грудня, став історичним моментом для нашої держави. Тепер ми маємо автокефальну церкву з митрополитом Київським та всієї України Епіфанієм. І почали вихід з-під московського впливу. У той же час УПЦ МП наразі є неканонічною. Плюс у Верховній Раді був проголосований закон, який фактично зобов’язує моспатріархат перейменуватися в РПЦ (У). Його вже підписав президент Порошенко. І хоча в УПЦ МП відмовилися це робити та обіцяють йти в Конституційний суд, шансів щось змінити в них мало.
Вже 6-го січня наступного року Епіфаній з Порошенком в Стамбулі мають отримати Томос від Вселенського патріарха Варфоломія. І це має стимулювати парафії моспатріархату активніше приєднуватися до ПЦУ. Процес, до речі, вже і так розпочався. В Об’єднавчому Соборі 15-го грудня взяли участь два митрополити УПЦ (МП), які першими з цієї Церкви приєдналися до ПЦУ – Симеон і Драбинко. Їх соборні храми зі своїми громадами (обидва Преображенські) започаткували перехід до ПЦУ громад УПЦ (МП).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Даґбладе»: Томос означає оголошення війни
Згодом на Синоді УПЦ МП від 17-го грудня Онуфрій та його москвоські попи відсторонили Симеона та Драбинка, а на їхні місця призначили нових митрополитів. Замість Симеона на Вінницьку кафедру було призначено архієпископа Бородянського Варсонофія (Столяра), водночас звільнено його з посади вікарія Київської митрополії. Єпископом Переяслав-Хмельницьким, вікарієм Київської митрополії, замість Драбинка було призначено архімандрита Діонісія (Пилипчука), клірика Київської єпархії, якого невдовзі поставлять у єпископи. Також Моспатріархія не визнала створення ПЦУ.
Вінниця вважалася першим полем битви між так званою УПЦ МП та ПЦУ. Ще під час Собору у Софії в ЗМІ вкидалася інформація про захоплення невідомими Спасо-Преображенського собору у центрі міста. Після свого призначення Варсонофій приїздив у Вінницю і теж прагнув потрапити в Спасо-Преображенський собор, але його не впустили. В підсумку “штаб-квартирою” Моспатріархії на Вінничині став Хресто-Воздвиженський храм у Вінниці. Там Варсонофій зустрічався з віруючими. І поїхав з миром.
Як все починалося
Парафія Вінницького Спасо-Преображенського собору з настоятелем, громадою і храмом стала першою, котра перейшла з УПЦ МП до ПЦУ. Це відбулося 17-го грудня. За ними послідувала громада Спасо-Преображенського собору у Києві Олександра Драбинка, а також парафія Різдва Пресвятої Богородиці в селі Шишківці у Чернівецькій області, Храм Святої Параскеви в селі Тютьки і Храм великомученика Димитрія Солунського на Вінничині. Ці парафії приєдналися до ПЦУ 19-го грудня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Папа Римський у різдвяному посланні побажав «полегшення любій Україні»
Станом на 27 грудня до ПЦУ вирішили перейти понад два десятки парафій на чолі зі своїми священиками. До ПЦУ також перейшла Старообрядницька церква Різдва Христового у Чернівцях. В новій церкві буде і відомий протоієрей Олег Скнар з громадою Храму Покрови Божої Матері у військовому шпиталі Києва.
Останньою новиною про переходи стали слова керівника прес-служби Вінницької єпархії Православної церкви України протодиякона Владислава Демченка, який нарахував понад 20 громад на Вінничині, котрі приєдналися до ПЦУ. Буквально вчора стало відомо про перехід ще 24-го грудня до ПЦУ двох парафій з смт Вороновиця та с. Іванівка Вінницького району. Настоятелем обох є протоієрей Володимир Мельникович.
На Хмельниччині першою і поки що єдиною парафією, яка пішла з РПЦ в ПЦУ стала Свято-Миколаївська з села Доброгорща. Вона є 20-ю з парафій, які покинули УПЦ МП з моменту Собору у Софії.
Також чотири громади увійшли до ПЦУ з Львівщини (Жовква, Угнів, села Піщани та Верчани Стрийського району), по одній з Волині (Нововолинськ), Івано-Франківщини (Трибухівка) та Закарпаття (Минай).
Всі переходи парафій відображені на інтерактивній карті, створеній активістами.
Важливим в цій історії є те, що переходи парафій відбуваються до отримання Томосу. Після цієї події чимало релігійних експертів очікують більшої сміливості від громад моспатріархії, які почнуть йти від Онуфрія до ПЦУ. Зокрема, це стосується Півдня, Сходу та Півночі України, де позиції УПЦ МП завжди були досить сильними. І наразі великою загадкою є розвиток подій там.