1-го лютого відбулася прес-конференція, де народні депутати та експерти з громадського здоров’я презентували результати загальнонаціонального опитування щодо куріння в Україні, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології.
Учасники представили останні дані й тенденції щодо рівня поширеності куріння в Україні за 2015 р. Також експерти розповіли, як тютюнові компанії маніпулюють маркуванням пачок сигарет та графічними попередженнями, та з якими викликами доведеться стикнутися у наступні роки.
Дослідження, яке проходило у всіх областях України, крім АР Крим, показало, що поширеність щоденного куріння серед жителів України старших за 18 років становить 24%, зокрема, серед жінок – 9,0% та серед чоловіків 42,4%, що майже не відрізняється від показників 2014 р.
«Уперше за останні роки в Україні не зменшилася поширеність куріння та не зменшилося споживання сигарет навіть на фоні гіперінфляції, економічної кризи та зниження рівня доходів громадян. Це пояснюється перш за все тим, що у 2015 році влада не реалізувала жодного ефективного заходу, який би посилив контроль над тютюном. Окрім того, тютюнові компанії грали у цінові війни, занижуючи вартість тютюнових виробів, що зробило сигарети ще більш доступними», – пояснив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном, ГО «Життя».
Опитування також торкнулось ще одного важливого аспекту: респондентів, котрі курять, просили показати пачку сигарет для того, щоб зафіксувати, яке саме графічне попередження про шкоду куріння зображене на ній. В результаті дослідження було виявлено, що десять графічних попереджень про шкоду куріння для здоров’я, зображених на пачках, були представлені нерівномірно. Ця нерівномірність відтворювалася в опитуваннях усіх трьох останніх років. Найчастіше зустрічалися медичні попередження, пов’язані з раком легень (33% від усіх попереджень); із ранньою смертю курців (19%). Всі інші попередження спостерігалися лише на 4-8% сигаретних пачок (замість 10% на кожне з десяти попереджень). Найрідше зустрічалися попередження, спрямовані на жінок, а саме пов’язані зі старінням шкіри (4%) та зі шкодою, яку завдає куріння під час вагітності (4%).
«Тютюнові корпорації маніпулюють, друкуючи одне графічне попередження про шкоду куріння набагато частіше, ніж інші. Оскільки у такому випадку курці звикають до одного малюнка і згодом не звертають особливої уваги на нього, тим самим нехтуючи відповідним попередженням про жахливі наслідки куріння для здоров’я людини. Це означає, що графічні попередження про хвороби, до яких призводить куріння, є дійсно ефективним механізмом антиреклами тютюну, який робить куріння менш привабливим. Те, що попередження на пачках працюють, відомо не лише з закордонних досліджень. Навіть застосування лише текстових попереджень, які використовували в Україні раніше, здатне вплинути на поінформованість курців та мотивувати їх до припинення куріння. Саме тому виробники тютюну всілякими методами намагаються зменшити дію цих попереджень. Очевидно, що вони обирають для друку ті попередження, які менше впливають на поведінку людей, а більш ефективні намагаються друкувати якомога рідше. Потрібно найближчим часом закрити дірки в українському законодавстві і запровадити вимоги до рівномірного застосування всіх ефективних попереджень», – зауважила Тетяна Андрєєва, кандидат медичних наук, експерт з охорони громадського здоров’я та головний редактор журналу «Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe».
Для зменшення рівня споживання сигарет потрібно посилювати законодавство з контролю над тютюном та, як мінімум, робити сигарети менш привабливими. Ще у травні 2015 р. в Україні був зареєстрований законопроект №2820, який повністю відповідає Директиві 2014/40/ЄС та Рамковій конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Зокрема передбачається зміна маркування упаковок тютюнових виробів: площа графічних попереджень про шкоду куріння збільшиться з 50% до 65%, вони будуть розміщуватися з обох боків пачки у верхній її частині. Також законопроект забороняє ароматизовані сигарети (ментолові, ванільні тощо) і будь-які оманливі надписи на упаковках, які створюють хибне враження, що тютюновий виріб має користь для здоров’я або знижує ризики для здоров’я.
tobaccocontrol.org.ua