23-го липня 2015 р. відбулась прес-конференція в інформаційному агентстві «УНІАН», під час якої представники Всесвітньої організації охорони здоров’я, Міністерства охорони здоров’я України та Українського центру контролю над тютюном презентували п’ятий Звіт Всесвітньої організації охорони здоров’я 2015 р. щодо глобальної тютюнової епідемії.
У Звіті представлений глобальний аналіз виконання шістьох стратегій MPOWER щодо зменшення поширеності куріння, серед яких: здійснення моніторингу, захист від тютюнового диму, допомога у відмові від куріння, попередження про небезпеку тютюну, заборона реклами тютюну, підвищення акцизів на тютюнові вироби, – відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Особлива увага приділяється питанню цінових та податкових методів, оскільки підвищення акцизів на тютюнові вироби є найефективнішим інструментом скорочення споживання тютюну різними групами населення, особливо молоддю, що зазначено в статті 6 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.
Практика показує, що в країнах із високим рівнем доходів підвищення ціни на сигарети на 10% зумовлює зменшення споживання тютюну в середньому на 4%., а в державах із низьким та середнім рівнем доходів – в середньому на 5%, зважаючи на те, що в другій групі країн зазвичай більша частка молоді, які найбільш вразливі до підняття цін на сигарети.
Водночас Україна є лідером за фактором зменшення цінової доступності сигарет за останні 6 років. Зменшення цінової доступності та інші заходи контролю над тютюном стали головними факторами того, що розрахований ВООЗ стандартизований показник поширеності тютюнокуріння в період 2006-2013 років зменшився в Україні з 45 до 30,7 або на 32%. Темпи зменшення поширеності тютюнокуріння за ці роки були в Україні найвищими серед країн, де найбільше курять: слідом за Україною йдуть Угорщина (26%) та Туреччина (25%), де також запроваджувалися серйозні заходи контролю над тютюном.
Підвищення ставок акцизів на тютюнові вироби не лише зменшує доступність і відповідно поширеність куріння, але й збільшує надходження до бюджету. В Україні надходження від тютюнових акцизів зросли з 2,5 млрд гривень 2007 року до 18 млрд гривень 2014 року. В першому півріччі 2015 року тютюнові акцизи принесли в бюджет 10 млрд гривень, на 1,5 млрд більше, ніж рік тому. «Проблема згубності куріння постає особливо гостро, оскільки щороку забирає з життя близько 6 млн осіб у світі, а також покладає величезний економічний тягар на держави у вигляді мільярдних затрат на лікування хвороб, спричинених споживанням тютюну та утримання осіб, котрі втратили працездатність і продуктивність праці через відповідні захворювання», – зазначила Наталія Король, керівник відділу боротьби з неінфекційними захворюваннями Бюро ВООЗ в Україні.
Експерти ВООЗ наголошують, що політика оподаткування тютюнових виробів має бути систематичною, довгостроковою, регулярно оновлюватись і моніторитись. Ставки акцизів хоча б раз на рік варто переглядати й підвищувати, зважаючи на рівень інфляції та показник зростання доходів, щоб справді знизити рівень споживання тютюнових виробів.
Міністерство фінансів 8 липня 2015 року на засіданні Кабінету Міністрів подало Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зміни ставок деяких податків і зборів», в якому запропоновано збільшити ставки акцизів з 1 січня 2016 року на прогнозований рівень інфляції 26,7%, зокрема, мінімальний специфічний акциз на сигарети пропонується підвищити з 304,11 гривень до 385,32 гривні на 1000 штук. «Загалом підвищення ставок акцизу на тютюнові вироби є позитивним явищем, але, враховуючи розвиток ситуації в Україні за останній час, запропоноване підвищення акцизів на тютюнові вироби є недостатнім і затягнутим у часі», – зазначив Андрій Скіпальський, керівник Центру контролю над тютюном, ГО “Життя”.
«Незважаючи на значне збільшення акцизів у 2014 році (на 40%) реальні ціни, з врахуванням інфляції, на тютюнові вироби не зросли: за останні 12 місяців (з червня 2014 року) індекс споживчих цін склав 157,5%, при цьому ціни на хліб і хлібопродукти зросли на 70%, а на тютюнові вироби – лише на 40%», – зазначив консультант п’ятого Звіту ВООЗ 2015 р. про тютюнову епідемію Костянтин Красовський.
Угода про асоціацію між Україною та ЄС (Стаття 352) передбачає співробітництво у боротьбі з контрабандою підакцизних товарів, яке, зокрема, включає «поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби». Акцизна політика ЄС передбачає систематичне підвищення ставок акцизу для скорочення споживання тютюнових виробів. З 1 липня 2006 року мінімальний рівень акцизу на 1000 сигарет було встановлено на рівні 64 євро, а з 1 січня 2014 року цей рівень було підвищено до 90 євро. В Україні мінімальна ставка акцизу на 1000 сигарет із вересня 2014 року становить 304,11 гривні (13 євро). Тобто тютюнові акцизи в Україні варто підняти майже в 7 разів, щоб досягнути мінімального європейського рівня.
На виконання Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Директиви 2014/40/ЄС в Україні був зареєстрований законопроект № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». Законопроектом запроваджуються нові вимоги до маркування упаковки тютюнових виробів, регулювання добавок та інгредієнтів, які додаються до тютюнових виробів, курильних сумішей та електронних сигарет, а також заборона реклами тютюну в Інтернеті. Після ухвалення законопроекту розмір попереджень про шкоду куріння збільшиться з 50 до 65%, вони мають бути розташовані у верхній половині пачки і матимуть малюнки з обох сторін.
Повний Звіт ВООЗ 2015 р. щодо глобальної тютюнової епідемії – читати