На початку червня Мінсоцполітики за підтримки Проекту ПРООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні» провело дводенний семінар для фахівців системи соціального захисту різних областей України, де вони отримали нагоду обговорити практичні аспекти впровадження в Україні нової моделі інформування населення про соціальні послуги, яка спрямована покращити доступ до них.
Слід також зауважити, що в Полтавській області минулого року було апробовано новий підхід до інформування населення. А вже цього року було розроблено та оприлюднено методичний посібник «Інформування населення про соціальні та реабілітаційні послуги». Наразі, експертами проекту проводиться навчання для фахівців системи соціального захисту різних областей України, які, в свою чергу, проведуть інструктаж для своїх співробітників на місцях.
Відтак, місцеві органи з питань соціального захисту мають організовувати інформування громадян таким чином, аби кожна людина знала, коли, куди і до кого вона може звернутися у разі потреби. Які ж життєві обставини можуть змусити людину потребувати соціальних послуг? Наприклад, це трапляється коли людина втратила близьких, зазнала насильства, стала залежною від наркотиків чи алкоголю чи не може більше себе обслуговувати та потребує сторонньої допомоги тощо. Інколи люди потребують допомоги внаслідок інвалідності або у зв’язку зі складністю в адаптації після виходу на пенсію. Загалом є безліч складних життєвих та обставин, за яких людині може знадобитися підтримка, і вона повинна знати, куди звернутися по допомогу.
«Розроблені нами методичні рекомендації з інформування є чіткою інструкцією того, як донести інформацію до людей якомога зрозуміліше. Все починається зі створення інформаційних карток, в яких мають бути описані послуги, що надаються, згідно зі схемою, в якій вказано: характер послуги, режим роботи закладу, що її надає, перелік необхідних документів для її отримання, та інша корисна інформація. Інформаційна картка спрямована передусім на фактичного чи потенційного отримувача послуги та покликана забезпечити йому повну інформацію про конкретну послугу, та має відповідати стандартам ISO 9001-2000; 9001-2008. Ми також радимо призначити фахівця в кожному міському чи районному відділі соціального захисту, що буде обізнаний про всі послуги, що надаються як державними так і недержавними організаціями в цій місцевості та надавати консультації всім зацікавленим, пропонуємо запровадити телефонну лінію, онлайн-консультування, відповіді на письмові звернення, а також друк та розповсюдження інформаційних листівок та буклетів», – зазначає керівник Проекту ПРООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні» Олена Іванова.
Звісно, означена ініціатива знайшла підтримку працівників соціальних служб на регіональному рівні. Зокрема, фахівець департаменту соціального захисту Львівської облдержадміністрації Юлія Мельнікова зазначає: «Нам треба відновити довіру одиноких громадян похилого віку до соціальних послуг. Люди старшого віку не користуються Інтернетом, і для цієї категорії особливо важливо вести інформаційно-роз’яснювальну роботу». Натомість менеджер проекту Спільної Програми агенцій ООН «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні» Крістіна Баграмян радить: «Також дуже важливо застосовувати принципи універсального дизайну під час подачі інформації, з огляду на широкий спектр індивідуальних можливостей і здібностей людей. Так, інформація, розміщена на стенді, має бути надрукована шрифтом не менше 16 розміру, а сам стенд повинен бути належним чином освітлений та розташований на рівні очей, до нього має бути зручний під’їзд для людини, яка пересувається, приміром, на візку».
Отож реалізація моделі інформування передбачає три етапи організаційної роботи для надавачів соціальних послуг. На першому етапі відбувається збір та узагальнення інформації про наявні послуги та умови їх надання. Другий етап передбачає поширення інформації щодо послуг серед фахівців не тільки системи соціального захисту, а також охорони здоров’я, освіти, внутрішніх справ, місцевих органів самоврядування та інших. А на останньому етапі відбувається розповсюдження інформації щодо послуг серед населення – безпосередньо органами соціального захисту та через вищезгадані партнерські організації.
Ігор Галущак
Львів
Довідково
Підготовлений у межах проекту методичний посібник «Інформування населення про соціальні та реабілітаційні послуги» можна прочитати за цим посиланням онлайн або отримати друковану версію в офісі проекту, відправивши заявку на email: alina.stetsenko@undp.org.